Nemvejen.dk

En nemmere vej til velvære

LCHF hvad er ketose

Hvad er ketose?

| 2 Comments

Ketose er den tilstand du sætter kroppen i, når der ikke er nok kulhydrater til at opretholde energinieauet i kroppen.
Kroppen udskiller ketoner. Det er netop hvad der sker når du spiser LCHF.

Det er også havd der sker for bl.a. marathon løbere, når de har brugt alle ressourcer til rådighed, oplever de en periode under løbet hvor der absolut ikke er energi tilstedet, herefter finder kroppen igen energi, dnne gang blot fra fedtdepoterne.
Under hungersnød til kroppen også udskille ketoner, igen fordi der ikke er kulhydrater nok til rådighed.

Kroppen er så fantastisk at den ikke lægger sig hen i et hjørne for at dø en langsom død, bare fordi den mangler kulhydrater… Næh, den skifter brændstoffet ud og ændrer energikilde til fedtet.
Så i stedet for nu at bruge kulhydrater, bruger kroppen nu fedt som energikilde.

Ved kostomlægning tager omstillingen ca. 48 timer. Nogle oplever bivikrninger i op til en uge. Det kan være hovedpine, svimmelhed, træthed, kvalme m.m.
Sørg for at drikke rigeligt med vand.

For at kroppen kan omstille til ketose/fedtforbrænding, er det vigtigt at sørge for at spise rigeligt med fedt. Det nytter ikke noget blot at fjerne kulhydraterne, hvis ikke der er fedt til at erstatte energikilden.
Derfor: FRYGT IKKE FEDT, når du spiser LCHF.

Netop denne omstillingsfase er også forklaringen på hvorfor nogle oplever tømmermændslign. symptomer hvis de har skejet ud med for mange kulhydrater.

Hvis du vil holde kroppen i ketose anbefales, det rundt regnet at holde kulhydrater til under 100 g. om dagen. Tøv ikke med at sænke niveauet helt ned til 15 g. kulhydrater om dagen. Hvilket vil svare til at du udelukkende får kulhydrater fra grøntsager.

Sådan holder du kroppen i ketose:
-Sørg for at alle måltider indeholder mellem 75-100% fedt – en rigtig god kilde til fedt er kokosolie
-Hold kulhydraterne på et minimum

Mange spiser LCHF for at tabe sig.
LCHF viker så godt fordi det giver et stabilt blodsukker og dermed bedre mæthedsfornemmelse.

Hvis du spiser måltider med for mange kulhydrater kan du forvirre kroppen, og den vil ikke kunne finde ud af en optimal fedtforbrænding, samt blodsukkeret svinger for meget og dermed småspiser man mere.
Dette er netop fejlen, mange begår, når de oplever at vægttabet går i stå.
For mange snacks i form af nødder, chokolade og frugt eller evt. for meget brød og kiks (også selvom det er efter low carb opskrifter). Altsammen noget der hurtigt tæller op på kulhydratkontoen og nemt bliver et måltid med for lav fedtprocent.

Jeg håber det gav lidt mening, ellers smide en kommentar og jeg skal se om jeg kan svare på dit spørgsmål.

Jeg vil gerne påpege at jeg ikke er læge, indlæg på denne blog bygger på mine egne erfaringer og viden erhvervet fra bøger og internet.
Er du på noget tidpunkt i tvivl omkring dit helbred, anbefaler jeg at opsøge en læge/behandler.

Dette indlæg indeholder sponserede links

 

Kan du lide hvad du læser? Del med dine venner

2 Comments

  1. Hej Mette,

    Jeg har et spørgsmål til LCHF kosten,

    Du skriver at et måltid helst skal bestå af 75 -100% fedt, det forstår jeg ikke helt ? Vil du forklare det nærmer…

    Jeg har i en længere periode (25 uger) levet primært af LCHF kost, men jeg er nok en smule fedt forskrækket og oplever nok at jeg ikke får nok indenbords til at holde et normal energiniveau.. Skal jeg “bare” give los med noget Smør, fløde etc. Har du nogle gode råd?

    Tak for en super og inspirerede blog som jeg nyder at følge… !

    Vh Line

  2. Pingback: LCHF og dårlig ånde, sådan undgår du den! | Nemvejen.dkNemvejen.dk

Skriv et svar

Required fields are marked *.


CommentLuv badge